آموزش

انواع ماشین سی ان سی

 

دستگاه فرز سی ان سی (CNC Milling Machine)

فرز CNC دستگاهی است که برای برش و شکل دهی به قطعات استفاده می‌شود. از دستگاه فرز برای سوراخ کردن، برش و ایجاد شیار بر روی قطعات استفاده می‌شود. برای شکل دهی به قطعات خام، قطعه روی یک میز نصب می‌شود و سپس میز در جهت‌های مختلف حرکت کرده یا می‌چرخد و ابزار به وسیله اسپیندل به چرخش درآمده تا قطعه به به شکل مورد نظر تبدیل کند. این دستگاه‌ها عمدتا به صورت سه محوره هستند. اما مدل‌های چهار، پنج و شش محوره آن نیز در بازار موجود است. دستگاه فرز در سه نوع در بازار موجود است: فصل مشترک همه دستگاه‌های فرز در این است که با چرخش سریع ابزار تراش عمل ماشینکاری بر روی قطعه انجام می‌شود.

  • دستگاه فرز افقی
  • دستگاه فرز عمودی
  • دستگاه یونیورسال

دستگاه تراش CNC (CNC Lathe Machine)

دستگاه تراش CNC برای شکل دهی و تراشیدن قطعات فلزی و چوبی استفاده می‌شود. در دستگاه تراش، قطعه تا جایی که به شکل مورد نظر برسد، چرخانده می‌شود و ابزار برش با حرکت در جهت‌های مختلف عمل ماشینکاری را انجام‌ می‌دهد. تفاوت اصلی دستگاه تراش و فرز در این مورد است که در تراش قطعه به دور محور می‌چرخد اما در فرز ابزار عمل چرخش سریع را انجام می‌‌دهد. ماشین‌های تراش انواع مختلفی دارند که هرکدام برای شکل دهی به قطعات با ابعاد مختلفی قابل استفاده است.

  • ماشین تراش کوچک مرغک دار
  • ماشین تراش ابزارسازی
  • ماشین تراش معمولی نرم شده
  • ماشین تراش پیشانی تراش
  • ماشین تراش عمودی

دستگاه سی ان سی بورینگ (CNC Boring)

دستگاه سی ان سی بورنیگ ماشین ابزاری است که داخل قطعات مختلف سوراخ‌ عمودی یا افقی ایجاد می‌کند. این ماشین‌ها قابلیت بالایی برای ایجاد سوراخ‌های متعدد با صافی سطح و دقت بالا دارند. از این دستگاه‌ها هم چنین می‌توان در تولید قطعات خیلی بزرگ استفاده کرد.

دستگاه سی ان سی کاروسل (cnc carousel)

کاروسل یکی از انواع دستگاه‌ها تراش است که با عنوان ماشین تراش قائم نیز شناخته می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشخص است اسپیندل این دستگاه‌ها به صورت عمود بر زمین قرار داد و بزرگ بودن سه نظام اجازه کار بر روی قطعات خیلی بزرگ را می‌دهد.

دستگاه سی ان سی سنگ (cnc Grinding)

دستگاه سی ان سی سنگ یک دستگاه سنگ اتومات است که برای پرداخت سطوح و افزایش کیفیت و دقت سطح استفاده می‌شود.

تفاوت دستگاه فرز با تراش چیست؟

هر دو دستگاه فرز و دستگاه تراش فرایند ماشینکاری انجام می‌دهند. اما نحوه عملکرد آن‌ها دقیقا عکس یکدیگر است. در دستگاه تراش، ابزار برش ثابت است و قطعه کار می‌چرخد. اما در دستگاه فرز، قطعه کار ثابت بوده و و ایزار برش حرکت می‌کند. تفاوت دیگر در تعداد تیغه‌ها است. معمولا ماشین فرز برش چند تیغه دارد؛ درحالیکه ماشین تراش تک تیغه است. همین تفاوت باعث ایجاد تفاوت در عملکرد دو دستگاه نیز شده است. دستگاه فرز درجات آزادی بالاتری نسبت به دستگاه تراش داشته، و در نتیجه قدرت انجام عملیات پیچیده‌تری را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *